Osiloskop kullanımı ile ilgili temel bilgilerin sunulduğu video
Osiloskop kullanımı ve AA devreleri ile ilgili yazılı doküman
Osiloskop kullanımı ile ilgili web site
Bu bölümün güncellendiği tarih: 21/02/2013, Saat: 00:07
Bredbord kullanımı:
Breadboard devreleri tak çıkar mantığı ile oluşturmamıza yarayan, belli satır ve sütunları kendi aralarında iletken edilmiş devre tahtasıdır. Ayrıca birden fazla breadboard kendi aralarında çentikleri sayesinde birleştirerek daha büyük devre tahtası elde etmiş oluruz. Breadboard sayesinde devreleri daha hızlı şekilde oluşturarak test etme imkanı sunar. Bu sayede lehimleme, baskı devre gibi işlemler ile uğraşarak vakit kaybını önler. Breadboard alt satırda bulunan resimdeki elemandır.
Üzerinde beşerli satır ve sütunlarla oluşturulmuş devre elemanlarının bacak yuvaları mevcuttur....
Bu bölümün güncellendiği tarih: 21/02/2013, Saat: 00:07
Endüstride
kullanılan
elektrik makinelerinden, en sağlam,
en az arıza
yapanı,
en ucuz olanı
ve en çok
kullanılanı
asenkron makinelerdir. Asenkron makinelerin, senkron makinelerden en büyük
farkı
dönme
hızının
sabit olmayışıdır.
Bu hız,
motor olarak çalışmada,
senkron hızdan
küçüktür.
Makinenin adının,
asenkron makine oluşu
bu özellikten
kaynaklanmaktadır.
Asenkron makineler, bir fazlı,
iki fazlı,
üç
fazlı
ve çok
fazlı
olarak yapılırlar.
Günümüzde,
fabrikalarda, evlerde, bürolarda
bir ve çok
fazlı
asenkron motorlar büyük
ölçüde
kullanılmaktadır.
Asenkron
makinenin çalışma
teorisi ve yapım
ilkeleri 1820-1831 yılları
arasında
ortaya atılmıştır.
1825 yılında
Amper kanunu ve 1831 de Faraday kanunu bulunmuştur. Fakat Endüstri
Tipi bir asenkron motor 1890’lardan
önce
yapılamamıştır.
Asenkron motorun temel ilkelerini kapsayan ilk patent 1888 de Nikola
Tesla tarafından
alınmıştır.
1888’de
ilk imal edilen 5 hp’lik
motorun yaklaşık
ağırlığı
456 kg. iken, bugün
aynı
güçteki
motorun ağırlığı
yaklaşık
40-50 kg dır.
Asenkron
makineler, alternatif akım
makineleridir; genellikle sabit duran stator ve dönen rotordan oluşur.
Statorlarında
bir, iki, üç
ya da çok
fazlı
sargılar
bulunur. Stator sargıları
adı
verilen bu sargılara,
alternatif gerilimler uygulanır.
Hızları
yük
ile çok
az değişen
motorlardır.
Dönen
rotorda bir, iki, üç
ya da çok
fazlı
sargılar
bulunur. Rotor sargıları
adı
verilen bu sargılarda
gerilim ve akımlar,
stator sargıları
alanından
endüksiyon
yolu ile endüklenir.
Özel
amaçlı
kullanımlar
dışında,
rotor sargısına
dış
bir kaynaktan gerilim uygulanmaz. Stator ve rotor arasında
kalan hava aralığının
radyal doğrultudaki
boyu sabittir. Dönen
rotor, duran statorun içinde
olduğuna
göre statorun
iç
çevresi
yarıçapı
ve rotorun da dış
çevresi
yarıçapı
sabittir. Böyle
bir yapı
özelliği
bulunan makinenin, rotor ve stator sargılarının
öz
endüktansları
rotorun konumuna ya da ϑ dönme
açısına
bağımlılığı
ihmal edilebilecek kadar azdır.....
Bu bölümün güncellendiği tarih: 31/03/2018, Saat: 00:35
Devre analizi
Devre analizi yazılı doküman
Kıyıcılar ve yarı iletken malzemeler'le ilgili doküman
Bu bölümün güncellendiği tarih: 21/02/2013, Saat: 00:07
Elektrik makineleri deney föyleri
1. Dönem
1) Transformatörlerin Dönüştürme Oranlarının Bulunması
2) Bir Fazlı Transformatörlerde Polarite Tayini
3) Bir Fazlı Transformatörlerin Boş Çalışması
4) Bir Fazlı Transformatörlerin Kısa Devre Çalışması
5) Transformatörlerin Yüklü Çalışması
6) Transformatörlerde Regülasyon ve Verim Hesabı
7) Yabancı Uyartımlı Dinamonun Boş Çalıma Karakteristiği
8) Yabancı Uyartımlı Dinamonun Dış Karakteristiği
9) Şönt Motorun Yük Karakteristiği
10) Seri Motor Dış ve Moment Karakteristikleri
2. Dönem
1) Asenkron Motorlarda Kaymanın Bulunması
2) Asenkron Motorun Boşta Çalışması
3) Asenkron Motorun Kısa Devre Çalışması, Dönüştürme Oranının Bulunması ve Sargı Dirençlerinin Ölçülmesi
4) Asenkron Motorun Generatör Olarak Çalıştırılması
5) Alternatörlerin boş çalışma karakteristikleri
6) Alternatörlerin dış karakteristiği
1) Transformatörlerin Dönüştürme Oranlarının Bulunması
2) Bir Fazlı Transformatörlerde Polarite Tayini
3) Bir Fazlı Transformatörlerin Boş Çalışması
4) Bir Fazlı Transformatörlerin Kısa Devre Çalışması
5) Transformatörlerin Yüklü Çalışması
6) Transformatörlerde Regülasyon ve Verim Hesabı
7) Yabancı Uyartımlı Dinamonun Boş Çalıma Karakteristiği
8) Yabancı Uyartımlı Dinamonun Dış Karakteristiği
9) Şönt Motorun Yük Karakteristiği
10) Seri Motor Dış ve Moment Karakteristikleri
2. Dönem
1) Asenkron Motorlarda Kaymanın Bulunması
2) Asenkron Motorun Boşta Çalışması
3) Asenkron Motorun Kısa Devre Çalışması, Dönüştürme Oranının Bulunması ve Sargı Dirençlerinin Ölçülmesi
4) Asenkron Motorun Generatör Olarak Çalıştırılması
5) Alternatörlerin boş çalışma karakteristikleri
6) Alternatörlerin dış karakteristiği
Bu bölümün güncellendiği tarih: 31/03/2018, Saat: 01:08
Günümüz kullanılan
elektrik makinelerinin çoğu asenkron motorlardır. Bunun nedeni, daha az arıza
yapmaları, maliyetinin düşük ve bakımının kolay olması nedeniyle daha çok
tercih edilirler. Asenkron motorların yapımında el tipi, yarım ve tam kalıp
sarımlar kullanılmaktadır. Yarım kalıp sarım el tipi sarımdan sonra piyasada en
çok tercih edilen sarım türüdür.
Asenkron motorlarda en çok
rastlanan arızalardan biri sargıların çeşitli nedenlerden dolayı zarar
görmesidir. Sargıları zarar gören motorların arızalı sargıları çıkarılarak, yukarıdaki
belirtilen sarım çeşitlerinden herhangi biri ile yeniden sarılması çok sık
kullanılan bir yöntemdir.
Derlenen bu ders notu ile
arızalı bir motoru sökebilecek ve en çok kullanılan sarım metotlarını
uygulayarak yeniden sarabileceksiniz. Ayrıca, sanayide bu iş üzerine çalışan
bobinajcılarda iş bulabileceğiniz gibi, az bir maliyetle kendi iş yerinizi de
açabilirsiniz.
Hazırlanan ders notu 13
bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, ders notu ile ilgili genel bilgiler verilmektedir.
İkinci bölümde el tipi sarım hakkında temel bilgiler verilmektedir. Üçüncü
bölümde, el tipi sarımı ile ilgili örnek sarım şemaları verilmektedir. Dördüncü
bölümde yarım kalıp, beşinci bölümde tam kalıp, altıncı bölümde özel sarımlar,
yedinci bölümde dahlender sarımlar, sekizinci bölümde bir fazlı motorların
sarımı, dokuzuncu bölümde çoklu paralel endüvi sarımı, onuncu bölümde
kollektörlü bir fazlı motor sarımları, on bir ve on ikinci bölümde sırası ile
bir fazlı transformatör sarımı ve hesaplamaları, on üçüncü bölümde ise üç fazlı
transformatör sarımı ile ilgili bilgiler bulunmaktadır.....
Bu bölümün güncellendiği tarih: 31/03/2018, Saat: 00:48
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder