Kütüphane

Osiloskop kullanımı:

Osiloskop kullanımı ile ilgili temel bilgilerin sunulduğu video
Osiloskop kullanımı ve AA devreleri ile ilgili yazılı doküman
Osiloskop kullanımı ile ilgili web site

Bu bölümün güncellendiği tarih: 21/02/2013, Saat: 00:07

Bredbord kullanımı:


Breadboard devreleri tak çıkar mantığı ile oluşturmamıza yarayan, belli satır ve sütunları kendi aralarında iletken edilmiş devre tahtasıdır. Ayrıca birden fazla breadboard kendi aralarında çentikleri sayesinde birleştirerek daha büyük devre tahtası elde etmiş oluruz. Breadboard sayesinde devreleri daha hızlı şekilde oluşturarak test etme imkanı sunar. Bu sayede lehimleme, baskı devre gibi işlemler ile uğraşarak vakit kaybını önler. Breadboard alt satırda bulunan resimdeki elemandır.

Üzerinde beşerli satır ve sütunlarla oluşturulmuş devre elemanlarının bacak yuvaları mevcuttur....

Bu bölümün güncellendiği tarih: 21/02/2013, Saat: 00:07


Endüstride kullanılan elektrik makinelerinden, en sağlam, en az arıza yapanı, en ucuz olanı ve en çok kullanılanı asenkron makinelerdir. Asenkron makinelerin, senkron makinelerden en büyük farkı dönme hızının sabit olmayışıdır. Bu hız, motor olarak çalışmada, senkron hızdan küçüktür. Makinenin adının, asenkron makine oluşu bu özellikten kaynaklanmaktadır. Asenkron makineler, bir fazlı, iki fazlı, üç fazlı ve çok fazlı olarak yapılırlar. Günümüzde, fabrikalarda, evlerde, bürolarda bir ve çok fazlı asenkron motorlar büyük ölçüde kullanılmaktadır.

Asenkron makinenin çalışma teorisi ve yapım ilkeleri 1820-1831 yılları arasında ortaya atılmıştır. 1825 yılında Amper kanunu ve 1831 de Faraday kanunu bulunmuştur. Fakat Endüstri Tipi bir asenkron motor 1890lardan önce yapılamamıştır. Asenkron motorun temel ilkelerini kapsayan ilk patent 1888 de Nikola Tesla tarafından alınmıştır. 1888de ilk imal edilen 5 hplik motorun yaklaşık ağırlığı 456 kg. iken, bugün aynı güçteki motorun ağırlığı yaklaşık 40-50 kg dır.

Asenkron makineler, alternatif akım makineleridir; genellikle sabit duran stator ve dönen rotordan oluşur. Statorlarında bir, iki, üç ya da çok fazlı sargılar bulunur. Stator sargıları adı verilen bu sargılara, alternatif gerilimler uygulanır. Hızları yük ile çok az değişen motorlardır. Dönen rotorda bir, iki, üç ya da çok fazlı sargılar bulunur. Rotor sargıları adı verilen bu sargılarda gerilim ve akımlar, stator sargıları alanından endüksiyon yolu ile endüklenir. Özel amaçlı kullanımlar dışında, rotor sargısına dış bir kaynaktan gerilim uygulanmaz. Stator ve rotor arasında kalan hava aralığının radyal doğrultudaki boyu sabittir. Dönen rotor, duran statorun içinde olduğuna göre statorun iç çevresi yarıçapı ve rotorun da dış çevresi yarıçapı sabittir. Böyle bir yapı özelliği bulunan makinenin, rotor ve stator sargılarının öz endüktansları rotorun konumuna ya da ϑ  dönme açısına bağımlılığı ihmal edilebilecek kadar azdır.....

Bu bölümün güncellendiği tarih: 31/03/2018, Saat: 00:35


Devre analizi

Devre analizi yazılı doküman

Kıyıcılar ve yarı iletken malzemeler'le ilgili doküman 

Bu bölümün güncellendiği tarih: 21/02/2013, Saat: 00:07

Elektrik makineleri deney föyleri

1. Dönem
1) Transformatörlerin Dönüştürme Oranlarının Bulunması
2) Bir Fazlı Transformatörlerde Polarite Tayini
3) Bir Fazlı Transformatörlerin Boş Çalışması
4) Bir Fazlı Transformatörlerin Kısa Devre Çalışması
5) Transformatörlerin Yüklü Çalışması
6) Transformatörlerde Regülasyon ve Verim Hesabı
7) Yabancı Uyartımlı Dinamonun Boş Çalıma Karakteristiği
8) Yabancı Uyartımlı Dinamonun Dış Karakteristiği
9) Şönt Motorun Yük Karakteristiği
10) Seri Motor Dış ve Moment Karakteristikleri

2. Dönem
1) Asenkron Motorlarda Kaymanın Bulunması
2) Asenkron Motorun Boşta Çalışması
3) Asenkron Motorun Kısa Devre Çalışması, Dönüştürme Oranının Bulunması ve Sargı Dirençlerinin Ölçülmesi
4) Asenkron Motorun Generatör Olarak Çalıştırılması
5) Alternatörlerin boş çalışma karakteristikleri
6) Alternatörlerin dış karakteristiği

Bu bölümün güncellendiği tarih: 31/03/2018, Saat: 01:08



Günümüz kullanılan elektrik makinelerinin çoğu asenkron motorlardır. Bunun nedeni, daha az arıza yapmaları, maliyetinin düşük ve bakımının kolay olması nedeniyle daha çok tercih edilirler. Asenkron motorların yapımında el tipi, yarım ve tam kalıp sarımlar kullanılmaktadır. Yarım kalıp sarım el tipi sarımdan sonra piyasada en çok tercih edilen sarım türüdür.
Asenkron motorlarda en çok rastlanan arızalardan biri sargıların çeşitli nedenlerden dolayı zarar görmesidir. Sargıları zarar gören motorların arızalı sargıları çıkarılarak, yukarıdaki belirtilen sarım çeşitlerinden herhangi biri ile yeniden sarılması çok sık kullanılan bir yöntemdir.
Derlenen bu ders notu ile arızalı bir motoru sökebilecek ve en çok kullanılan sarım metotlarını uygulayarak yeniden sarabileceksiniz. Ayrıca, sanayide bu iş üzerine çalışan bobinajcılarda iş bulabileceğiniz gibi, az bir maliyetle kendi iş yerinizi de açabilirsiniz.
Hazırlanan ders notu 13 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, ders notu ile ilgili genel bilgiler verilmektedir. İkinci bölümde el tipi sarım hakkında temel bilgiler verilmektedir. Üçüncü bölümde, el tipi sarımı ile ilgili örnek sarım şemaları verilmektedir. Dördüncü bölümde yarım kalıp, beşinci bölümde tam kalıp, altıncı bölümde özel sarımlar, yedinci bölümde dahlender sarımlar, sekizinci bölümde bir fazlı motorların sarımı, dokuzuncu bölümde çoklu paralel endüvi sarımı, onuncu bölümde kollektörlü bir fazlı motor sarımları, on bir ve on ikinci bölümde sırası ile bir fazlı transformatör sarımı ve hesaplamaları, on üçüncü bölümde ise üç fazlı transformatör sarımı ile ilgili bilgiler bulunmaktadır.....

Bu bölümün güncellendiği tarih: 31/03/2018, Saat: 00:48

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder